طرز تهیه نان چند غله خانگی

مواد لازم

بلغور گندم ۳ قاشق غذاخوری معادل ۳۰ گرم
آب۱ پیمانه + ۱/۴ پیمانه
عسل۲ قاشق غذا خوری معادل ۴۳ گرم
کره ۲ قاشق غذا خوری معادل ۲۸ گرم
خمیرمایه فعال۲ و ۱/۴ قاشق چایخوری
آرد گندم کامل۱.۵ پیمانه معادل ۱۷۰ گرم
آرد چاودار۱/۲ پیمانه
نمک دریا۲ قاشق چایخوری
جو پرک شده۱/۴ پیمانه معادل ۲۵ گرم
بذر کتان۱/۴ پیمانه ب معادل ۳۵ گرم
مغز آفتابگردان۲ قاشق عذاخوری معادل ۱۸ گرم
آرد چند منظوره ی گندم۱.۵ پیمانه معادل ۱۷۰ گرم
تخم مرغ زده شده۱ عدد
پرک جو برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه

۱. بلغور گندم را در ۱/۴ پیمانه آب گرم به مدت ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که کل آب خورد بلغورها برود، بخیسانید.
۲. در یک ظرف مناسب، ۱ پیمانه آب، عسل و کره را مخلوط کنید. ظرف را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا کره ها به خوبی آب شوند. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید ۵ دقیقه خنک شوند.
۳. مخمر، آرد گندم کامل، آرد چاودار و نمک را در یک مخلوط کن مناسب به خوبی مخلوط کنید و داخل مخلوط مرحله ی ۲ بریزید. جو پرک، بذر کتان، مغز آفتابگردان و بلغورهای خیس خورده را هم به این مواد اضافه کنید و خوب مخلوطشان کنید.
۴. آرد گندم چندمنظوره را کم کم و به مرور آنقدر اضافه کنید که دیگر خمیر به کاسه نچسبد. خمیر را آنقدر ورز دهید که لطیف و کش دار شود، اصولاً ۳ تا ۴ دقیقه کافی است.
۵. خمیر را به شکل گرد درآورده و داخل یک کاسه ای که چرب کرده اید بگذارید. روی خمیر را با یک پلاستیک مناسب پوشانده و در جایی گرم قرار دهید تا خمیر ور بیاید. معمولاً یک ساعت کافی است. برای اینکه بفهمید خمیر خوب ورز آمده است، به اندازه ی آن دقت کنید، باید دو برابر شده باشد، یا اینکه وقتی روی آن با انگشت ضربه می زنید، جای انگشت به حالت اولیه برنگردد.

۶. یک کاغذ شیرینی پزی داخل یک قابلمه (چدنی بهتر است) گذاشته و خمیر را روی آن قرار دهید. تخم مرغ ها را با فرچه ی مخصوص آشپزی روی خمیر بمالید. مقداری جو پرک هم روی آن بپاشید. با یک چاقو یا وسیله ای مناسب، سه برش یا فرورفتگی روی خمیر ایجاد کنید. روی خمیر را مجددا با پلاستیک پوشانده و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید.
۷. فر را روی دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید گرم شود. توری یا سینی فر را در قسمت وسط قرار دهید. پلاستیک را از در قابلمه برداشته و در قابلمه را بگذارید (در خود قابلمه بهتر است) و قابلمه را داخل فر قرار دهید.
۸. دمای فر را تا ۲۰۰ درجه پایین آورده و اجازه دهید نان در عرض ۴۵ دقیقه یا تا زمانی که رویش طلایی مایل به قهوه ای می شود، پخت گردد.
۹. اجازه دهید نان به خوبی سرد شود و بعد آن را به ورقه های مورد نظرتان تقسیم کرده و نوش جان کنید.