طرز تهیه نان مخصوص صبحانه و عصرانه

طرز تهیه : شیر ولرم ( شیر داغی که دست را نسوزاند ) را با خمیر مایه مخلوط کنید، سپس شکر ، روغن یا کره اب شده و یک زرده تخم مرغ را نیز اضافه نمائید. تمام مواد را خوب مخلوط کنید تا شکر حل شود.

 

نان صبحانه

 

حالا نوبت اضافه کردن ارد است ، اردی که چند بار الک شده است را قاشق قاشق اضافه کنید تا اندازه ای که بتوانید خمیر را با دست تان بلند کنید ( ارد زیاد نریزید ، فقط تا اندازه ای که چسبندگی خمیر از بین برود ). در این مرحله خمیر را با دست بگیرید و مدام به کف ظرف بکوبید و ورز دهید و چندین بار تکرار کنید ( مهمترین بخش تهیه نان ورز دادن ان است ).

 

پس از بدست اوردن خمیری ترد و لطیف ان را درون کاسه ای که چرب شده است قرار دهید و روی ان با چاقو یک + بزنید. در جای گرمی به خمیر یک ساعت استراحت دهید  تا حجم خمیر دو برابر شود و پس از این مدت خمیر را کمی ورز داده و تکه هایی یک اندازه از خمیر ببرید.

پس از این برش زدن کمی دیگر خمیر ها را ورز دهید و با وردنه خمیرها را باز کنید. درون هر خمیر را مقداری کشمش ، گردو ، کنجد و … بپاشید.

 

روی ظرف یا سینی مورد نظر را کمی چرب کنید و خمیر را به شکل دلخواه حالت دهید ( هر شکل و طرحی که دوست دارید ). روی خمیرها پارچه ای بیندازید و مدت ۳۰ دقیقه به خمیرها استراحت دهید تا کمی دیگر نیز حجم پیدا کنند. سپس مقداری کره یا روغن را با ۱ زرده تخم مرغ و کمی شیر مخلوط کنید و روی خمیرها بمالید و روی ان نیز کمی کنجد بپاشید.

ظرف نان را درون فری که از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کرده اید به مدت ۲۰ – ۳۰ دقیقه بسته به نوع فر قرار دهید. در اواسط پخت نیز میتوانید مجدد روی نان ها را با مخلوط زرده و شیر برس بکشید. در انتهای پخت نیز حرارت بالای فر را ۲-۳ دقیقه روشن کنید تا روی نان ها نیز برشته و طلایی شود.

 

نکته ها : میتوانید برای روی نان از هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید ( پودر نارگیل ، پسته ، گردو و … ) ، درون نان را نیز میتوانید قبل از پخت با خرما ، گردو ، شکلات و … پر کنید یا به همین صورت ساده اماده کنید.

 

در زمان روشن کردن فر کاسه ای اب داخل فر قرار دهید تا همزمان با گرم شدن فر ، رطوبت مناسبی نیز برای پخت نان ها ایجاد شود و نان ها خشک نشوند.